Oleje do servořízení
Oleje do servořízení
Asi není potřeba si říkat, co je to servořízení, ale pro jistotu pro mladé začínající řidiče si to povíme. Servořízení je posilovač řízení, který pomáhá řidiči ovládat volantem auto bez větší námahy. Například trabanty a staré škodovky posilovač neměli a jejich uživatelé se kolikrát dost nadřeli, aby auto jelo tam kam potřebují.
Kvalitní oleje do servořízení zajišťují životnost serva po celou dobu životnosti automobilu, ale pouze v případě, kdy nenastanou žádné pracovní netěsnosti. Je důležité dodržovat veškerá doporučení, protože nevyhovující olej do servořízení nebo jeho předčasná výměna mohou způsobit potíže, které se velmi špatně odstraňují. Tyto problémy se servořízením mohou způsobit i následující aspekty:
- přehřívání servořízení
- agresivní styl jízdy
- poškození integrity systému
- nákup nevyhovující kapaliny
Výměna oleje do servořízení je doporučena výrobcem a většinou se pohybuje v rozmezí 1-2 let nebo každých 100.000 km. To že je olej již zralý na výměnu lze poznat podle několika ukazatelů:
- změna barvy oleje (především ztmavnutí)
- zápach hoření (přepalování oleje)
- zvýšený odpor volantu při manipulaci
- zvláštní zvuky volantu při manipulaci
- únik kapaliny
Dále je potřeba olej do servořízení mimořádně vyměnit při následujících situacích:
- oprava čerpadla
- oprava servořízení
Oleje do servořízení se dělí na 3 základní skupiny:
Minerální
- jedná se o rafinérské ropné frakce a přidaná aditiva
- nemají agresivní vliv na gumové prvky
- vyznačují se krátkou životností a zvýšenou pěnivostí
Polosyntetické
- spojení minerálních a syntetických složek
- nižší viskozita, vyšší odolnost proti vytváření pěny a dobrá mazací schopnosti
- vyšší destruktivní vliv na gumové prvky
Syntetické
- vícesyté alkoholy, polyestery a rafinované ropné frakce
- přidaná aditiva proti destrukci gumových částí
- nadměrná odolnost proti vytváření pěny, nízká viskozita, odolnost proti vysokým teplotám a nejdelší životnost